onsdag, september 20, 2006

Hamburger Börs....

Vi har turen att ha ett par fina vänner som med jämna mellanrum bjuder med oss på Hamburger Börs och R.E.A. eftersom de i sin tur råkar vara vän med en snäll "Basse" som serverar där. Då slipper vi köpa dyr biljett och kan åka lyxåk nästan ända fram till entrén. Förutsättningarna kunde inte varit bättre. So far so good. Men nedan följer en resumé på varför just denna föreställning av R.E.A kanske inte skulle komma att höra till 5 i topp-listan. Men dock en minnnesvärd kväll kan jag säga.

Vi behövde vara på plats senast 2 timmar före show = träsmak + dyrt... Sämsta bordet hade reserverats åt oss. Pelare, ca 1 m i diameter placerad mitt framför oss. Not a good start.
Ny och osäker servitris tar vår beställning.
Ny och osäker servitris går iväg för att hämta dryck.
Ny och osäker servitris kommer tillbaka, tappar brickan med dryck över vårt bord. Flaskor går sönder, glas på bord, stol och golv. Micke får en uthälld staropramen över jeanslåret. Luktar inge vidare. Stackars Micke. Och stackars tjejen.
Personal kommer och torkar upp. Det tar tid och vi får ny servitör och nytt bord. Perfekt läge denna gång. Yippie! Nye servitören undrar om det gick bra efter incidenten tidigare.
- Eh, nä, det gick inte så bra eftersom en av oss råkar ha dyngsura och öl-stinkande jeans på sig just nu... (Undrar vad kompensationen blir - gratis middag, varmrätt, eller kanske dessert...?) Då skrattar Nye servitören nervöst och säger:
- Jasså, haha, ja, jag trodde jag skulle dö när det hände...

Och sen tvärtyst. Nye servitören säger inte ett ord. Ingen ursäkt och tydligen inte en tanke på kompensation.

Vidare. Hamburger Börs nya höstmeny visa sig bestå av hela 4 varmrätter att välja mellan:

Halstrad gösfilé 240:-
Hjortfilé 255:-
Hamburger börs klassiska tournedos 245:-
Böntrio 185:-

That´s it. Som vegetarian var det alltså ett lätt val. Böntrio. Dessutom billigt. Men betyget blir crap: Geggigt, segt och smaklöst. Information som jag även delgav Nye servitören när han insmickrande undrade hur maten smakade. Jag frågade även om han själv nån gång hade avnjutit denna vegetariska rätt. Det hade han inte. Suprise...
Missnöjd över detta tänkte jag att jag åtminstone kunde få avsluta middagen med en anspråkslös dessert kallad: Vår egen vaniljglass med chokladsås a´ 115 kr. Den var ju klart bättre än böngeggan men mer hade jag nog väntat mig. Söt, sockrig och isig. Snarare i klass med Coops egna vaniljglass.

Som grädde på moset så avslutades denna kväll med att Nye servitören kommer med notan och vill att vi ska betala. Han säger då, äntligen, att han dragit av lite på notan för missödet tidigare. Han passar också på att svära sig fri från ansvar och skylla ifrån sig på den stackars tjejen som tappade brickan med orden:
- Jag trodde nog att hon serverat mer förut men det hade hon tydligen inte. (Blink, blink typ). Vi blir förvånade över det oproffsiga skitsnacket men tackar ändå ödmjukast för avdraget och läser på notan och finner att Nye servtören dragit av, hör å häpna:
1 Pepsi max! Dra på trissor!
Eftter tröttsamma upprepade misstag lämnar vi till sist bordet och notan, Nye servitören får hela 3 kr dricks samt det lilla tillägget:
- Det är bra så...

No more Hamburger Börs for me på ett tag.



Inga kommentarer: