söndag, september 03, 2006

Bönkok och rotfruktspytt

Fredagen bjöd på kalas på Lurudden då Malin fyllde 24 år. Fick skjuts ut med Micke och Carolina för ovanlighetens skull... När man inte själv äger någon bil får man ödmjukt förlita sig på att någon annan som har bil, snällt låter en åka med i tid och otid. Allt är bara en fråga om anpassning. Visst är det bekvämt med bil men för det mesta är jag en vän av kollektivtrafik, särskilt efter SL´s prissänkning. Men det är klart, NÅN gång lär ju behovet av en egen bil bli alltför stort. Just not yet.

Resten av helgen har varit stilla och rofylld. Em-kval i lördags med magnifik päronkaka och vaniljglass. Dessutom fick jag ett enormt sug efter rotfrukter, (tror bestämt det var Mia som överaskade mig med frukterna sist jag var i Sala) vilket resulterade i en gräddig rotfruktspytt med honung, vitlök och vitvinsvinäger. Serverat med stekt korv och senap. Låter kanske rätt trist med rotfrukt till lördagsmiddag men det är ju faktiskt supergott! Känns till och med lite exotiskt.

Söndagen har fortsatt i matens tecken och jag fick ett ryck med att koka 1 kg kidneybönor. Det är lite mekigt med tillagningen. Tar ju så lång tid. Först 10 timmars blötläggning, sen ca 1 timmes kok. Men nu är det färdigkokat för ett tag och frysen laddad med protein för en vegetarian. Nästan lika gott som kålrot, palsternacka och rotselleri... Blev ett perfekt tillbehör i dagens mexikanska chiligryta.

Gissar att söndagen kommer avslutas med resterna från päronkakan. Kanske ska prova grädde som tillbehör denna gång?

Bon appetit.

Inga kommentarer: