söndag, april 25, 2010

No tuff-tuff for me

Det var jag som kanske mest av alla hade sett fram emot att igår få gå på öppningen på Gröna Lund. Vi hade fått vip-biljetter med åkband och jag var så peppad att åka nya Tuff-tuff-tåget med Henry. Men vad händer. Vaknar med diffust illamående som jag försöker råda bot på med fil och smörgås. Ignorerar obehaget medan jag packar i ordning lite matsäck och kläder till Henry. Jag är fast besluten - jag ska åka Tuff tuff idag. Biter ihop och tar på mig ytterkläderna och skorna. Går till bussen under tystnad. Jävla skit, jag vägrar ligga hemma och spy på en skitfin och vårig lördag när jag bokat Grönan med familjen. Vägrar. Tar bussen till Alvik. Och sen tunnelbanan mot Slussen. Men illamåendet och yrseln tilltar och vid Hötorget tvingas jag ge upp. Jag går av. Henry fattar inget - vi skulle ju åka Tuff-tuff. Jag vinkar till honom genom fönstret och försöker se glad ut där på andra sidan. Väntar en minut på perrongen och tar tunnelbanan tillbaka till Alvik. Är illamående och ledsen och vill bara gråta när jag inser att jag kommer spendera hela lördagen med blåbärssoppa och kräk. Det känns så orättvist.

(Henry hade kul i alla fall, trots kopiösa mängder folk. Han träffade sin kompis Nea och åkte tuff-tuff-tåget, tryckte kakor, glassar och köpte en ballong för 70 (!) kronor.)

Inga kommentarer: