lördag, januari 05, 2008

Almost vego

Det är snuvigt, snörvligt, tröttigt och pustigt. Har aldrig haft bihåleinfektion (heter det ens så?) men det känns som att det har varit nära denna gång. Deciliter med snor drippdroppar från näsan som efter en dag blivit öm och svidig av det ständigande gnidandet med husållspapper. Var på Ekerö igår, Sara och Shauna hade bjudit in gäster eftersom det var Shaunas sista dag kvar i Sverige. De bjöd på kambodjanska köttbullar och friterad sötpotatis med en helt fantastiskt delikat dipsås innehållande bland annat curry, citron och koriander. Köttbullarna var indränkta i en, om möjligt, ännu godare barbequesås med honung och vitlök. Jag åt 3 köttbullar och det kändes aningen syndigare än varmkorvarna på nyårsafton men jag försvarar det med att min vegetariska kosthållning egentligen handlar om att jag inte vill köpa hem och tillaga kött utan väljer heller ett vegetariskt och mer djurvänligt alternativ. Men när det bjuds på delikatesser som ovan nämnda (ok undantag för varmkorven som får stå kvar på min svarta lista då) ser jag ingen anledning till att inte provsmaka eftersom jag ju inte ogillar köttsmaken per automatik bara för att jag valt att bli vego. Det verkar dessutom inte stämma det där med att man skulle bli dålig i magen för att tarmsystemet plötsligt ska börja bearbeta animalisk föda efter flera år av uppehåll. Jag mår prima! Eller nej just det, det var ju snoret ja.

Inga kommentarer: