lördag, juli 28, 2007

The difference between us

Lördag på Håsjögränd och här har vi olika sätt att spendera våra lediga dagar på, Micke och jag. Medan Micke helst av allt vill göra så lite som möjligt, eller förlåt, så lite jobbigt som möjligt ägnar jag gärna en lördag till promenad, shoppande, fika eller en utflykt nånstans. En t-banetur till stan, strosa planlöst längs nån mälarstrand, breda ut en filt och spela en back gammon kanske. Allt det klassiska, you name it men jag gillart på riktigt! Men jag har fått lära mig att kompromisser inte alltid är det bästa alternativet för oss i såna lägen då vi vill totalt olika saker och den ene typ måste offra sig för att göra den andra nöjd. Micke genom att tvingas gå på promenad. Jag genom att känna rastlösheten krypandes i kroppen hemma i en instängd lägenhet. Då är det bättre att göra grejjen på egen hand i stället, trots att jag helst av allt ju så gärna vill göra det tillsammans. Jag inbillar mig dessutom att det blir svårt för andra, vänner och bekanta att stå stand by i dessa lägen och hänga på, särskilt när man kommer på det man känner för att göra en kvart innan man gör dem ungefär. Låter kanske som att vännerna på detta sätt kommer i 2:a hand men bor man i Råckan med få bekanta runt sig så är det inte riktigt läge för att vara spontan. Kräver lite mer planering. Och som sagt. Micke planerar inget. Jag planerar med kort varsel. Så är det hos oss. Och jag får nästan bita mig i läppen för att inte komma med ett helt insane förslag som att dra en sväng till IKEA för att bara titta, strosa, och trängas med andra barnfamiljer. Då kollar Micke på mig som att jag är helt störd och fattar verkligen inte grejjen. Tycker att det är mysigt och charmigt och jag kan till och med kalla det avslappning utan att ljuga. Så för att undvika diverse intressekonflikter på vår lediga dag så begav jag mig ut på egen hand idag. Utan Micke och utan Henry (!). Till en början motvilligt såklart men jag kom ganska snabbt fram till att det kändes rätt befriande. Hade ingen direkt plan (?!) vart jag skulle styra min kosa men det blev en promenad till Vällingby och väl där några lika väl oplanerade inköp. Mjölk, fil, några tidningar och en bok av Paul Auster. Känner läslusten komma smygandes och välkomnar den med stora famnen, det var inte igår, kul!

Inga kommentarer: