lördag, januari 20, 2007

Klimatchock

Efter en flygresa som borjade med att incheckningskillen pa arlanda retsamt yttrat orden "Du kommer fa problem tjejen", har jag utan storre komplikationer funnit mig tillratta hos syster i Singapore. Forsenad och en smula (mycket) orolig blev jag dock nar jag pa arlanda fick veta att det var storm och nara orkanstyrkor pa amsterdams flygplats igar dar jag skulle landa och byta plan. "Alla hotell i Amsterdam ar fullbokade och KLM kommer inte att sta for nagra ev omkostnader, pga vadret", sa man. "Bara sa du vet, ska jag checka in dig anda?" Inte sa lugnande for en nyborjarflygare som mig men alternativet att aka en dag senare och en helt annan resvag tillsammans med det faktum att min skjuts redan dragit fran arlanda gjorde att valet blev att jag chansade, mot alla odds. Och sahar i efterhand gick det ju hur bra som helst. Jag hade bunkrat upp med gravidbocker, tidningar, pockets, godis och ipod men det slutade med att jag mest kande mig en aning stressad av vad jag skulle valja och istallet sov, at och gick pa toa. Tyvarr hamnade jag brevid ett fotsvettspar, pavag till Australien, det var mindre lyckat.

Pa Singapores flygplats kom syster och motte mig, fastan jag stallt mig in pa att pa egen hand forsoka ta en taxi, det kandes skont. Nar vi passerade genom dorrarna mottes jag av den tropiska varme jag redan innan forsokt att forestalla mig men det slog emot mig som man brukar saga, rejalt, och som tur var fick jag lite extra luftkonditionering och chans till aterhamtining och uppladdning innan det var dags att stiga ur framme vid Parc Palais, Sara och Shaunas lagenhet.

Manga nya intryck gjorde att jag igar kvall kande mig ganska omtumlad och svajjig i kropp och huvud, det gungade som efter en alandkryssning nar jag antligen fick lagga huvudet pa kudden igar. Djungeltrad overallt, till och med utefter motorvagen, ar det forsta som slar mig och det kanns som jag kommit till Jurassic Park. Har inte hunnit med att se nan apa an men they are around, that's for sure. Utanfor mitt fonster vaxer nagra slags exotiska frukter och jag undrar vad det ar for nagot.

Sara och Shauna ar pa tennistraning och jag far chans att anpassa och aterhamta mig. Igar var vi pa indisk kvarterskrog och at ris och gigantiska rakor med handerna pa bananblad. Sara tipsade mig om att ata med hoger hand om jag ville forsoka smalta in...
En grannhund skaller oavbrutet och en granne spelar pianoslingor a la Lilla huset pa prarien eller nat. Kanner mig ratt tillfreds. Nu blir det frukoat vid polen.
Tjingeling!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är bara såååå avundsjuk. Här är idag minus 7 och att tvätta fönster får jag nog lägga ner. Vad är väl en dag vid poolen i singan mot att packa flyttkartonger i en etta i hagis...? Njut och ha det skönt. Kram Kussen

Lindsy sa...

Aja, du har nog haft ditt goda liv du med, en globetrotter som du!

Schmarro sa...

Jag vill se bilder på magen i en bikini! Vid en pool!