torsdag, augusti 21, 2008

Utmaning antagen

Har visst blivit utmanad i att blotta mina smått komplexfyllda litteraturluckor men jag gör väl ett försök då. Fan den som som försöker definiera mig som en sån eller sån nu. Sa ju att jag har komplex ju.

Vilken bok läste du senast?

Just nu På väg till en vän av Niels Fredrik Dahl.

Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Det är förmodligen manliga. Tyvärr. Å, när ska vi få upp bokhyllorna???

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra hälften" kvar o.s.v.?
Ja, jag räknar sidor. Det går fort till hälften men sen blir det oftast lite segt. Blir trött och somnar.

Hur väljer du vilka böcker du vill läsa?
Boktoppar och genre.

När blir en bok för lång?
När den heter Davincikoden eller nåt liknande.

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Nä, inte alls lika gärna. Men det är klart att en osvensk författare är bättre på sitt osvenska ursprungsspråk.

Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig/vilken bok lämnade du senast?
Ja, alltså en bok blir inte bra för att den utger sig vara baserad på en verklig händelse, är inte alla böcker det? Men jag fattar att de ändå fyller nån funktion och är viktiga för många.

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du oftast?
Mänskliga/kvinnliga issues och relationer. Livet, kärleken och döden. Deep stuff.

Rekommendera 5 författare:
Nä, det kan jag inte, men jag gillar den här Niels Fredrik Dahl jag läser just nu. Surrealistiskt vemod. Och gillade John Ajvide Lindqvists Låt den rätte komma in jättemycket. Och jag både skrattade och grät till Åsa Lindeborgs Mig äger ingen. Och jag log och älskade Bodil Malmstens Mitt första liv.
Så ja. Det var väl 4 i alla fall.

Haha! Nu får jag utmana. Någon?

1 kommentar:

Anonym sa...

"Ja, alltså en bok blir inte bra för att den utger sig vara baserad på en verklig händelse, är inte alla böcker det?"

Instämmer fullständigt.