torsdag, augusti 07, 2008

The dark side

Möttes av Svarta Hösten som denna morgon toppade Aftonbladets hemsida och för oss blir det verkligen så. Lite dålig tajming kan man tycka. Vi ba: Ja, varför inte köpa en lägenhet för skitmycket pengar mitt i lågkonjunkturen och så kan Micke passa på att gå på sin föräldraledighet och så kan vi leva på min sunklön istället? Hm. Och sen handlar vi på IKEA och köper bil. Tur att vi inte hunnit köpa ny tv. Eller soffa. Det stod klart för oss igår efter ett litet besök på försäkringskassans hemsida att 80% av lönen som vi har räknat på i verkligheten snarare ser ut som 50% av lönen. Hur gick det till? Det rör sig om 6ooo kr mindre för oss varje månad som Micke är hemma med Henry. Det är inte klokt. Och långt ifrån rättvist. Jag lovar att jag aldrig mer ska kolla snett på föräldrar som inte delar mer lika mellan sina dagar med sina barn. Så jävla bittert. Får se hur det blir med julklapparna Henry.

1 kommentar:

Anonym sa...

Låt dig inte luras över till den där sidan nu. Vad tror du Henry kommer värdera högst när han sitter där om några år. Julklappar eller bilder på allt kul han och pappa gjorde den där hösten? Jag har inte haft nån föräldrapeng alls. Det går det med.