torsdag, mars 06, 2008

Hjärt- och lungräddning

Istället för att man på föräldrakurserna ojjar sig för mat och sömn borde det vara obligatoriskt att få lära sig HLR. Idag har jag varit på kurs och övat och det känns riktigt bra att ha fått prova på även om jag innerligt hoppas att jag aldrig kommer behöva använda mig av det. Särskilt inte när det gäller barn. Fick veta att de tre vanligaste dödsolyckorna bland dom är drunkning, trafik och kvävning. Det sistnämnda hör till min dagliga skräcktanke. Det senast livsfarliga är tydligen tacoskal som sätter sig på tvären i luftstrupen. No more tacodinner for Henry alltså.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Vad me kurser du hänger på då, oj va klok du ska bli ;-)
Hua, håller med...jag tjatar forfarande på David och ELina...
-Tugga ordentligt nu! Annars kan det fasta i halsen.
Skräcken ligger väl i att man vet ju inte om man klarar att få upp det, även om man vet hur man ska göra. Tacoskalen har jag oxå hört ska va hemska. Stay away!!
Trenlig helg
//Malin E

Lindsy sa...

Men nu har jag lärt mig att om de inte kommer upp och de får andningsstopp så måste man blåsa ner det i lungan på dom...Usch för att det aldrig får hända. Varning för små klistermärken, tejp och häftmassa också! Trevlig helg kanske tar en sipp på nån av mina cider som blev kvar (!) från förra helgen. Me, cider och lite så ska det låta denna fredag kväll!