onsdag, juni 27, 2007

I-landsproblem

Efter en mycket väl förberedd och genomförd lottdragning om Henrys framtida efternamn kommer vara Lilja eller Gärdqvist står det klart att jag dragit nitlotten vilket bekymrar mig eftersom det betyder att Gärdqvist med min generation riskerar bli ett utdöende släkte. Micke köpte inte mitt tappra försök att hävda Gärdqvistarnas unikum som argument för att föra namnet vidare. Trots att jag motvilligt kan hålla med om att Lilja, eventuellt, rent namnmässigt är ett snyggare efternamn som möjligen klingar något bättre. Henry Gärdqvist. Henry Lilja. Aja, nu är det avgjort hur som helst. Lite bitter är jag men det känns ganska ok ändå. Liksom inte det viktigaste på jorden i sammanhanget. Dessutom får Gärdqvist tills vidare leva kvar genom att bli ett sk mellannamn. Slutsats Barnets fullständiga namn:
Henry Karl Albin Gärdqvist Lilja.
Långt och krångligt javisst. Man blir ego när man får barn. Alla vill ge dem SITT namn. Om man inte heter Andersson, Johansson eller Erikssson förstås. Eller Jönåker. Rutger Jönåker, vem va det?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Av nagon anledning som jag absolut inte forstar sa tror jag att jag ar mer besviken over att Henry inte blev en Gardqvistare an vad jag borde vara...har ju inte ens traffat grabben annu! Men ar man moster sa ar man och da ska man val bry sig om sadana saker.

bi - satsen sa...

"ruuuuutger"

Björn skifs i....Strul?tror jag.