onsdag, juli 19, 2006

Balcony of green

Att det fanns en ärtigt grön template att välja som bakgrund till min premiärblogg gjorde mig glad. I like green. Det är som de säger - allt skönt är grönt. Och skönt vill man ha. Därför har det varit ett litet projekt för mig under våren och sommaren, att förgylla den annars så grådassiga balkongen på våning 6 i Råcksta med grönt och skönt. Så nära en botanisk trädgård man kan komma bland förortens betong och stål. På jobbet hade jag fått lära mig att sätta frön och vattna rikligt. Jag fastnade för solros och salladsärt. Lättodlad och tacksam fick jag höra. Som den osäkra gröngöling jag var, snålade jag inte på jord och frön för att försäkra mig om åtminstone ett PAR överlevande plantor vid mitten av sommaren. Och här är vi nu. Me and my plants. Och en aldrig förr så spirande och grön förortsbalkong.

Solros, i början.
Solros, lite senare.
Egenhändigt tillverkad kruka.
Salladsärtor i hink.
Krispiga och söta.
Det här med less is more köper jag inte riktigt.

Inga kommentarer: